Het 'gewone leven', Uruguay en Rosario - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Merel Wanrooij - WaarBenJij.nu Het 'gewone leven', Uruguay en Rosario - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Merel Wanrooij - WaarBenJij.nu

Het 'gewone leven', Uruguay en Rosario

Door: Merel

Blijf op de hoogte en volg Merel

10 Augustus 2011 | Argentinië, Buenos Aires

¡Buenos dias!

Het is weer een tijdje terug dat ik wat geschreven heb. Hier is de afgelopen maand veel gebeurd: de intensieve cursus Spaans is afgerond, er zijn twee weekendtripjes gemaakt, ik heb een apartement gevonden én de colleges zijn al begonnen.

Met het Spaans begint het zo langzaamaan ergens op te lijken ;). Het zelf spreken blijft het moeilijkst, maar de colleges kan ik aardig volgen. Of ten minste, in ieder geval de rode draad. Ik ga hier twee vakken doen, beide met groepswerk. Eén daarvan heeft groepswerk in het Spaans en het eindrapport en de presentatie moeten ook in het Spaans, dus dat is wel spannend! De docenten proberen hun best te doen om je alles te laten begrijpen.

De stad begint langzaamaan te wennen, alleen ik geloof dat ik nog steeds niet door heb hoe groot die nou eigenlijk is. Het is hier altijd druk als je over straat loopt, overal ligt hondenpoep en de stoep is nergens recht. Dus het is echt uitkijken geblazen! Met hakken overstraat is niet echt een optie ;). Soms krijg ik het gevoel dat het een grote mierenhoop is, maar dan ongeorganiseerd. Daardoor bezitten de porteños (zo heten Argentijnen die in BA wonen) echter wel de kunst van het improviseren. Zo missen bijvoorbeeld vaak stoplichten voor voetgangers, maar omdat de stad een roostervorm heeft kun je natuurlijk ook gewoon naar de stoplichten voor auto’s kijken.

Gelukkig had ik al vrij snel een apartement gevonden. Heb een eigen kamer en we delen de woonkamer met z’n vieren (twee Fransen en een Zweedse). Daarnaast drie terrassen, waarvan één dakterras en één aan de woonkamer, met parilla (BBQ)! Erg belangrijk hier! De eerste barbecueparty is al gegeven. De wijk waar ik woon is één van de veiligste van BA, ik kan zowaar tot 23u ’s avonds alleen over straat! Daarnaast is het een van de hipste wijken van BA, dus veel leuke restaurantjes, barretjes en markten. Uit eten is hier goedkoper dan in Nederland, alleen nog steeds wel zo’n 20E. Maar daar krijg je dan ook wat voor! Het vlees hier is echt ongekend lekker! Vooral bife de lomo en bife de chorizo, hmmm. Alleen niet zo gezond, want het zijn vaak stukken van 400g... Dus ik heb me ook maar geabonneerd op een gym. En ik moet zeggen, het lukt om gemiddeld twee keer per week te gaan!

Af en toe is het nodig om de herrie te ontvluchten. Daarom zijn we eind juli naar Colonia in Uruguay geweest. Dat is ongeveer een uurtje met de boot en dus redelijk dichtbij. Met de boot reizen is net zoiets als gaan vliegen, haha. Je moet er ruim op tijd zijn, inchecken met paspoort, je kunt je bagage afleveren etc. Colonia is een heerlijk rustig dorpje. Er rijden maar sporadisch auto’s (ivm BA dan) en de Uruguayanen zijn erg relaxed. We hebben de zonsondergang gekeken op het strand (van de rivier) en ’s avonds in het hostel werden we verrast met een live-optreden! De volgende dag wilden we graag gaan paardrijden, maar dat kon helaas niet. Dus toen het avontuur opgezocht en een lokale bus naar een ranch gepakt. Het was heerlijk om op het platteland te zijn, ook al was de ranch niet helemaal wat we verwachtte (het bleek een museum over ‘collecties’ zoals potloden ipv een kaasmakerij, haha). Toen we ’s middags terug waren hebben we een golfkarretje gehuurd, gewoon omdat het kon. Lekker crossen door de stad.

Afgelopen weekend ben ik een weekendje naar Rosario geweest. Deze stad ligt ongeveer 400km van BA en dat is voor Argentijnse begrippen dichtbij. Het was een zowaar avontuur, want we hadden echt helemaal niets gepland vantevoren. Vrijdagmiddag ben ik met Lars naar het busstation in de wijk Retiro gegaan. We hadden geen idee hoe lang vantevoren je normaal bustickets koopt hier. Maar de bussen gaan zo vaak, dat je gewoon naar het station kan gaan en de eerstvolgende kan nemen. Opmerkelijk trouwens dat hét grote busstation in een sloppenwijk ligt... We konden kiezen voor ‘bed’ of ‘semi-bed’ kaartjes en aangezien we niet ’s nachts gingen reizen hebben we semi-bed gekozen. Daarna wachten op Michael en Sybren en ondertussen proberen een hostel te vinden in Rosario. Dat bleek een uitdaging! Veel hostels waren volgeboekt. Uiteindelijk toch nog iets gevonden en toen we er aan kwamen begrepen we waarom daar nog plaats was... Het was niet het schoonste hostel zeg maar... Maar goed, voor twee nachtjes en met de lakenzak prima te doen! Rosario zelf was heerlijk. Wederom een rust die je in BA niet kunt vinden, ondanks dat het toch echt een stad met 1.2 mljn inwoners is! Zaterdag het vlagmonument gezien, langs de boulevard gewandeld en een toffe boottrip langs de eilanden in de rivier gemaakt. Het beste ijsje ooit op (en als je één bolletje vraagt, dan zijn het er voor Nederlandse begrippen vier... Zit je dan met je twee ‘bolletjes’, een hele maaltijd...). En zondagochtend heerlijk gefietst. Kortom, lekker ontspannen!

Morgen (donderdag) komt Paul! We gaan met z’n tweeën een weekje naar Mendoza, het wijngebied van Argentinië. De volgende keer daar meer over!

• 10 Augustus 2011 - 14:43

Laura Van De Haar:

Hey Merel!

Ik zag je link via FB, tof zeg!
    Geniet er maar van, en maak er een mooie reis van!

Liefs,
    Laura

• 10 Augustus 2011 - 18:23

Pap En Mam:

Hoi Merel,

Leuk je verslag te lezen. Rosario lijkt me ook leuk om naar toe te gaan in december. Veel plezier met Paul.

Liefs pap en mam

• 10 Augustus 2011 - 18:43

Pap En Mam:

Prachtige zonsondergangen daar en bife de lomo heb ik bij mijn woordenlijst gezet. Goeie tip.
    Groet. Pap

• 12 Augustus 2011 - 19:30

Evelien:

Hey Merel,

Gaaf dat je weer een update hebt geschreven! Sounds good :). Straks is Eindhoven maar een klein dorpje voor je ;).

X Eef

• 13 Augustus 2011 - 02:30

Lieke:

Merel, klinkt goed allemaal. Gave foto's ook. Het was trouwens leuk om je even op skype te spreken. Succes met de studie, en ga eerst maar eens genieten van Argentinië met Paul :)

• 15 September 2011 - 11:45

Aman En Niels :

Hey Merel!
    Ik kwam bij je reisverslag terecht omdat ik een apartement zoek in Buenos Aires! Wij gaan daar ook spaans leren, heb je misschien een tip voor t vinden van een goedkoop apartementje?